مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل

مدرسه تابستانی کسب و کار
ویژه دانشجویان تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان
مدرسۀ تابستانی کسب ‌وکار چیه؟
برای همۀ ما پیش اومده که گاه ایده‌های نوآورانه و جالبی به ذهنمان رسیده و به این فکر کرده‌ایم که «برای شروع اون ایده و کسب‌وکار، باید پول داشته باشی»، اما واقعا سوالی که مطرحه اینه که آیا داشتن ایده و سرمایه برای راه‌اندازی یه کسب و کار کافیه؟
یه طور دیگه سوال رو مطرح کنیم: فرض کنیم که شما یه مهندس خیلی توانمند هستید که می‌تونید خط تولید یه محصول خیلی جدید رو راه‌اندازی کنید و با بیشترین کارایی و کمترین هزینه، یه محصول رو تولید بکنید؛ اما آیا به نظرتون این دانش‌ها و مهارت‌های فنی و مهندسی، می‌تونه تضمین کنندۀ موفقیت یه کسب‌وکار باشه؟
یا مثلاً اینکه شما توی شرکتی کار می‌کنید که تو حوزۀ بازایابی و حمل‌نقل مواد غذایی، امکانات کاملی داره، و تو فکر گسترش تنوع محصولش هست و تصمیم به تولید یه محصول جدید می‌گیره؛ اما دانش و تکنولوژی تولید این محصول رو نداره...
مطلبی که می‌خوایم بیان کنیم می‌تونه توی چند تا واژه خلاصه بشه: یه دست صدا نداره!! که البته بیان حرفه‌ای تر این ضرب‌المثل رو می‌شه اینطوری ارائه داد: یه "تخصص" صدا نداره! یعنی شما برای رسیدن به سود و اعتبار توی کسب‌وکار، علاوه بر سرمایه، هم به دانش فنی تولید، هم به توان بازاریابی و تبلیغات، هم به دسترسی به شبکۀ توزیع و هم به علم مدیریت مالی نیاز دارید.
کاری که ما قراره توی این دورۀ چهار روزه انجام بدیم این هست که بیان کنیم که برای وارد شدن و موندن توی کسب‌وکار و موفق شدن، چطور می‌تونیم طیفی از همۀ تخصص‌ها رو به‌کار بگیریم...


* با شرکت در این دوره‌:
چه تجربۀ کارگاهی خواهید داشت؟
▲ رهنگاشت کسب­ وکار (مطالعۀ موردی)
* در یک رهنگاشت کسب­ وکار، گام­های مورد نیاز برای فتح بازارهای هدف، به ترتیب زمانی استخراج می­شوند. در این رویکرد، محصولات/ خدمات، فناوری­ها، منابع و... برای توسعۀ یک کسب­ وکار رصد می­شوند.
▲ آینده‌نگاری فردی (سناریوهای آیندۀ زندگی شغلی من...)
* با نگارش سناریوها، شما با این پرسش مواجه می­شوید که من برای اینکه به چشم­ انداز حرفه­ ای- شغلی خود در زندگی برسم، با چه موانع، فرصت­ ها و تهدیدهایی مواجه خواهم بود.
با چه مفاهیمی آشنا خواهید شد؟
▲ چرخۀ عمر کسب­ وکار
* ماهیت یک کسب ­وکار با گذر زمان دچار چه تحولاتی می­شود؟
* آیا سرعت این تغییرات، برای همۀ کسب­ وکارها یکسان است؟
* شیوۀ مدیریت یک کسب­ وکار، تا چه حد به سن آن کسب­ وکار وابسته است؟
▲ برنامه ­ریزی کسب­ وکار
* چه عواملی منجر به موفقیت یک محصول/ خدمت جدید در بازار می­شود؟
* صنعت یک محصول/ خدمت، بازار توسعۀ آن و مشتریان آن چگونه توصیف می­­شوند؟
* ماهیت برنامه­ ریزی بازاریابی و برنامه­ ریزی مالی در یک کسب­ وکار چیست؟